Në fushën e kulturës
në përgjithësi dhe në atë
të letërsisë në veçanti,
gati për gjysmë shekulli, u ndie e ashpër
dhuna e shtetit diktatorial ndaj intelektualëve
që e kundërshtuan me forcë atë,
qoftë nëpërmjet deklaratave apo artikujve
në shtyp, qoftë dhe nëpërmjet
veprave
të tyre. Kështu prej çensurës
shtetërore e pësuan shumë rëndë
mjaft njerëz të letrave, të cilët
ose u pushkatuan, ose qëndruan me vite të
tëra në burg apo mundën të arratisen
dhe ta kalojnë tërë jetën e tyre
jashtë atdheut. Të tillë janë:
Arshi Pipa, Sejfulla Malëshova, Mitrush Kuteli,
Petro Marko, Musine Kokalari, Trifon Xhagjika, Bilal
Xhaferi, Kasëm Trebeshina, Pjetër Arbnori,
Astrit Delvina, Frederik Rreshpja, Visar Zhiti etj.
Sejfulla Malëshova (1900 - 1971), i njohur me
emrin letrar Lame Kodra, është nga personalitetet
e para disidente në kulturën shqiptare të
Pasluftës. Shumica e poezive të Lame Kodrës
janë botuar në vëlllmin Vjersha (Tiranë,
1945), ku ai e quan veten poeti rebel. Sipas Malëshovës,
Shqipërisë i duhej integrimi kulturor dhe
jo izolimi nga Evropa Perëndimore. Ai thoshte
se detyra e intelektualëve shqiptarë: Eshtë
që të vendosin lidhje të ngushta kulturale
me popujt e Ballkanit, me Bashkimin Sovjetik, me Anglinë,
Amerikën dhe me gjithë botën demokratike
e progresive.
Në vitin 1953, me një guxim të hapur
intelektual, Kasëm Trebeshina (1926) i dërgoi
një "promemorie" Enver Hoxhës,
duke e paralajmëruar se: ... shkatërrimi
më i madh do të ndodhë në botën
shpirtërore shqiptare. Shpërblimi për
guximin e tij ishin tërë ato vjet burgimesh
e persekutimesh dhe ndalimi i botimit të veprave
të tíj. Edhe pse vepra e tij nuk është
botuar e plotë, nga kritika serioze Trebeshina
ka vlerësime nga më të lartat.
Ndërkaq, në vitet '60 botohet në Tiranë
romani Shkrimtari i Mehmet Myftiut (1930), i cili
merret me fatin e artistit në diktaturë.
Ky roman është ndër veprat e para disidente
në vendet e Lindjes. Ai denoncoi hetuesinë,
internimet dhe burgjet komuniste dhe rifuti në
letërsi tema dhe personazhe tabu, që i kishte
përjashtuar letërsia zyrtare e kohës.
Po në vitet '60, me përmbledhjen e tij të
parë me tregime Njerëz të rinj, tokë
e lashtë, Bilal Xhaferi (1935-1987) solli një
lirizëm të ngrohtë dhe tepër human
në letërsinë shqiptare. Ai rishfaqi
personazhin e punëtorit me virtytet dhe dobësitë
njerëzore, duke iu kundërvënë
punëtorit të trajtuar bardhë e zi në
letërsinë skematike. Ndërsa vëllimi
i tij Lirishta e kuqe u ndalua dhe u hoq nga qarkullimi.
Pati dhe shkrimtarë të tjerë që
talenti i tyre u ndërpre në mes dhe ata
madje as nuk arritën të botojnë deri
para viteve '90 veprat e tyre, si: Astrit Delvina
(1920 - 1990), një vëllim i tij me tregime
"Ëndrra me ngjyra" u botua në
vitin 1996; Pjetër Arbnori (1930), disa novela
dhe romane të tij janë botuar pas viteve
'90.
Vëllimi poetik i Trifon Xhagjikës (1932
- 1963) Atdheu është lakuriq që u botua
më 1994, ilustron në mënyrë bindëse
jo vetëm evoluimin e tij drejt një koncepti
të ri estetik, duke u shkëputur nga realizmi
socialist, por ai bën një kthesë të
vërtetë në bindjet dhe ndjesitë
e tij artistike. Në vjershën me titull "Apoteza
e ditëve tona" autori e vizaton me ngjyra
dramatike gjendjen e dyzimit të individit dhe
të shoqërisë shqiptare.
Ndërsa Zef Zorba (1920 - 1993) me librin e tij
të botuar mbas vdekjes "Buzë të
ngrira në gaz" (1994), dëshmon se ështe
një poet hermetik, me forma poetike të panjohura
në poezinë shqipe. Poezia e tij është
shenjë e një tjetër kohe, e kohës
universale që nuk e nxinin përmasat e kohës
kur ai jetoi.
I lirë të botojë pas viteve '90 është
dhe poeti Visar Zhiti (1952), i cili në disa
nga vëllimet e tij me poezi (Hedh një kafkë
te këmbët tuaja - libri i burgut, Mbjellia
e vetëtimave etj.) arrin të reflektojë
në një mënyrë tejet të ndjeshme
raportin ndërmjet tragjikes individuale dhe asaj
kolektive dhe të rrezatojë dashuri e paqe
në realitetin më tronditës.
Por përveç këtyre shkrimtarëve
që e pësuan me internime apo burgje, çensura
shtetërore do të binte dhe mbi veprat e
shkrimtarëve të tjerë, paçka
se ata kishin mundur të krijonin popullaritet
në masën e madhe të lexuesve dhe në
një farë mënyre e kishin fituar një
status mbrojtës. Kështu vepra e tyre ose
ndalohej fare ose detyrohej shkrimtari ta ripunonte
atë përsëri. Kështu ndodhi me
disa vepra të Ismail Kadaresë, Dhimitër
Xhuvanit, Fatos Arapit, Qamil Buxhelit, Naum Priftit,
Dritëro Agollit, Xhevahir Spahiut, Koço
Kosta etj.