Gjatë shek. XIV qytetet e Shqipërisë
arritën në kulmin e zhvillimit të tyre
që njohën gjatë mesjetës. Në
krye të tyre qëndronte gjithnjë Durrësi,
i cili kishte rreth 25 mijë banorë, dhe
ishte një nga qytetet e mëdha të këtij
shekulli. Ky zhvillim erdhi si pasojë e rritjes
së ekonomisë së tyre, kryesisht e zhvillimit
të zejtarisë.
Në zejtarinë e metalurgjisë dalloheshin
pothuaj të gjitha qytetet e Shqipërisë.
Sidomos në Shkodër, Drisht, Vlorë,
kovaçët përpunonin hekurin dhe prodhonin
me të vegla bujqësore, si plore, plugje,
shata, gozhda. Vlora qe e dëgjuar për zejtarët
e shpatave. Në Shkodër e Ulqin prodhoheshin
këmbana. Në Shkodër kishte zejtarë
që punonin arin e argjendin. Nallbanët arbëreshë
qenë të dëgjuar edhe në Itali
për mënyrën e mbathjes së kuajve
(ferrare al modo albanese). Zejtarët punonin
edhe plumbin që importohej nga Serbia.
Edhe zejtaritë e veshmbathjes qenë të
zhvilluara. Gati në çdo qytet kish lëkurëxhij,
gëzoftarë e tabakë. Burimet përmendin
saraçë dhe sidomos këpucëtarë
e opingarë. Zejtarët punonin leshin dhe
prodhonin shajakë e guna. Për prodhimin
dhe punimin e mëndafshit qenë të përmendur
Durrësi, Vlora, Berati, Shkodra, Drishti e Pulti.
Në qytetet e Shqipërisë kishte zejtarë
rrobaqepës që dinin t'i qepnin mirë
petkat e t'i qëndisnin bukur me gajtana e me
ar.
Veç këtyre kishte një numër
zejtarish të tjera. Dokumentet përmendin
poçarët e Drishtit, marangozët e
Balezit, qirixhijtë e Lezhës. Zejtarët
gurëskalitês qenë të përmendur
në Durrës. Këta kërkoheshin edhe
nga qytetet e huaja. Edhe gdhendësit e drurit
dhe punuesit e argjendit qenë të dëgjuar.
Nëpër qytetet kishte furrtarë dhe kasapë.
Në qytetet bregdetare të përmendur
qenë zejtarët që përgatisin ceragat
e putargat që eksportoheshin jashtë Shqipërisë.
Kripa e Shqipërisë qe e dëgjuar jashtë
vendit, sidomos kripa e bardhe e Durrësit. Kripë
prodhohej gjithashtu në Lezhë, Ulqin. Vlorë.
Në qytetet bregdetare, sidomos në grykat
e lumejve, kishte edhe kantiere për ndërtim
anijesh të vogla. Në qytete kishte gjithashtu
restorante e taverna.
Mbi organizimin e brendshem të punishteve zejtare
në këta shekuj lajmet mungojnë krejtësisht.
Burimet arkivale i përmendin zejtarët me
emrin e pëgjithshëm artizanë pa na
dhënë hollësira mbi madhësinë
e punishteve të tyre, mbi numrin e krahëve
të punës të lidhur në një
dyqan zejtari. Nuk ka dyshim se në një pjesë
të ketyre punishteve punonte vetëm mjeshtri
zejtar pranë të cilit qëndronte shpesh
herë edhe ndonjë çirak. Por kishte
edhe punishte ku pranë mjeshtrit të zejes
punonin edhe një e më teper çirakë,
të cilët në dokumentet mesjetare përmenden
me emrin guntorë (lavoratori).
Me shtimin e numrit të zejtarëve u shtua
edhe numri i korporatave dhe i shoqatave zejtare.
Ne njohim nga kjo kohë disa korporata, të
cilat, siç ishte zakoni në mesjetë,
mbanin emrin e një "shenjtori" dhe
a konsideronin ketë si patronin e tyre (për
shembëll: korporata e Shën-Gjergjit, Shën-Mërisë,
Shën-Mërkurit, etj.).
Zhvillimi i prodhimit zejtar solli në Shqipëri
edhe rritjen, e tregëtisë. Zejtarët
merreshin zakonisht edhe me shitjen e prodhimit të
tyre në të njëjtin lokal ku punonin.
Por me tregëtinë e brendëshme dhe të
jashtme merreshin tani edhe persona të shkeputur
nga prodhimi zejtar, të cilët përshkonin
me anijet e tyre Adriatikun e Mesdheun për të
blerë prodhime nga jashtë ose per të
shitur prodhimet e Shqipërisë.
Nga vendet e huaja zakonisht importoheshin cohëra
të vyera, armë, stoli prej ari, verë
e mirë, sheqer, piper, kallaj, xhama, pasqyra
dhe, në vitet me korrje të këqia, drithë.
Kurse nga Shqipëria eksportoheshin lëndë
ndërtimi prej pishe, vidhi, e sidomos dru dushku
prej pyjeve të bregdetit. Eksportohej mëndafsh,
vaj, bagëti, lëkurë, gezofë, peshk,
ngjala, putarga, ceraga të kripura, ullij, kripë,
valanidhë, shqeme, dyllë. Në vitet
me korrje të bollshme eksportohej edhe drithë.
Në sajë të zhvillimit të tregëtisë
përveç qyteteve të mëparëshem,
të cilat u rritën edhe më tepër,
gjatë bregdetit u ngritën gjithashtu një
varg skelash të reja ku ngarkoheshin e shkarkoheshin
anijet shqiptare e të huaja. Një rëndësishme
ishte Shirgji në breg të Bunës, afër
Obotit të sotshëm, me magazina për
depozitimin e mallrave, sidomos të kripës.
Më në jug ishte skela e Shëngjinit,
e njohur në mesjetë me emrin skela e Medës
dhe, pranë kësaj, skela e Shufadasë,
kurse më poshtë skela e Rodonit. Midis Durrësit
e Vlorës kishte një varg skelash të
tjera, si Bashtova në grykën e Shkumbinit,
Pirgu në atë të Semanit, Spinarica
në grykën e Vjosës.
Tregëtia e jashtme u zhvillua sidomos me Republikën
e Venedikut dhe me Raguzën. Tregëtarët
arbëreshë i rrihnin me guxim detet që
rrezikoheshin nga piratët dhe shkonin në
lindje deri në Egjypt e Siri, kurse në perëndim
deri në krahinat e zhvilluara të Flandrës.
Për të lehtësuar tregëtinë
me Shqipërinë shtetet e huaja më të
interesuara krijuan agjensi tregëtare në
qytetet e bregdetit. Nga këto Republika e Venedikut,
e cila kishte vendosur konsujt e saj qysh në
shk. XIII në Durrës (1249), e Spinaricë
(1277), tani dërgoi konsuj edhe në VIorë
(1359) e në Ulqin (1370). Raguza dërgoi
gjithashtu përfaqësues të saj në
Spinaricë (1301) e në Shkodër (1395).
Edhe tregëtarët e mëdhej arbëreshë
kishin agjensi të tyre në Venedik, Raguzë,
Selanik.
Por zhvillimi i qyteteve u pengua në përgjithësi
nga vete sistemi feudal. Ato u dëmtuan nga sundimi
i huaj, siç ishte sundimi bizantin, anzhuin
e serb, si dhe nga sulmet e bandave të organizuara
shpesh herë nga vetë feudalët. Veç
kësaj karvanet ishin të detyruara të
paguanin taksa sa herë kalonin kufijtë e
qyteteve ose të zotërimeve të feudalëve.
Për të kapërcyer barrën e rëndë
të doganave shpesh herë qytetet lidhnin
marrëveshje të veçanta me njëri
tjetrin për liri doganash. Marrëveshje të
tilla përmenden më 1305 midis Durrësit
dhe qyteteve të Italisë jugore, Barit, Brindizit
dhe Tranit, më 1372 midis Vlorës, Durrësit,
Raguzës dhe Ankonës, etj.
Zhvillimi ekonomik i qyteteve, rritja e zejtarisë
dhe tregëtisë e thelloi edhe më tepër
diferencimin shoqëror të banorëve të
tyre. Banorët qytetarë dalloheshin nga pozita
e tyre ekonomike e shoqërore në klasa dhe
shtresa të ndryshme në popullore, qytetarë
e fisnikë.
Në radhët popullorëve (sipas burimeve
latine: populares) bënin pjesë shtresat
e varfëra të qytetit: kallfët, çirakët
e punishteve zejtare, puntorët e krahut, detarët,
që punonin në anijet e pronarëve të
pasur, hamejtë, etj. Radhët e tyre shtoheshin
vazhdimisht me fshatarë të shpronësuar
ose me bujkrobër të arratisur të cilët
vinin në qytetet për punë si mëditës
të thjeshtë.
Në radhët e qytetarëve (cittadini)
hynin shtresat e mesme të qytetarëve, zakonisht
ata që kishin një pronë ose pasuri
të vogël pronarët e vegjël e të
mesëm të punishteve zejtare të shtëpive,
të anijeve, tregëtarët e vegjël.
punëtorët specialistë, mjeshtrit muratorë
etj. Këta përbënin shimicën e
popullësisë së qytetit.
Në shtresën e lartë, në atë,
të fisnikëve (nohiles) sikurse quheshin
në atë kohë, hynin qytetarët e
pasur dhe bujarët feudalë të qytetit,
pronarët e punishteve të mëdha zejtare
dhe të anijeve me shumë vela, tregëtarët
e mëdhenj, pronarët e pasur të tokave
të juridiksionit të qytetit. Këta përbënin
një pakicë të popullsisë dhe formonin
aristokracinë e qytetit. Një nga familjet
aristokrate qe ajo e Spanëve, në fillim
tregëtarë të pasur në Shkodër,
pastaj pronarë të mëdhej tokash në
Shkodër e Drisht. Për t'u dalluar nga shtresat
e tjera këta mbanin tituj fisnikërie, të
tillë si titullin bizantin "zot" (kyr)
ose titullin anzhuin "kalorës" (miles)
dhe "kalorës fisnik" (nobilis miles)
më vonë titullin venedikas "ser",
etj.
Fisnikët dalloheshin nga klasat e tjera, jo
vetëm nga pasuria por edhe nga pozita shoqërore,
nga privilegjet dhe të drejtat politike që
gëzonin. "Popullorët" nuk gëzonin
asnjë të drejtë politike. Përkundrazi,
si njerëz të varfër, dhe të prapambetur
nga mungesa e plotë e arsimit, këta përbuzeshin
nga klasat e tjera. "Qytetarët", të
cilët më parë gëzonin disa të
drejta politike, tani i kishin humbur shumë nga
këto të drejta. Tani funksionet më
të larta politike në qytetet kaluan në
duart e fisnikëve.
Në shek. XIV banorët e qyteteve paguanin
një numër më të madh taksash se
më parë. Përveç taksave të
vjetra ata paguanin tani maldenarin për mirëmbajtje,ose
meremetimin e mureve të qytetit, taksa të
veçanta për masat, peshat dhe kandarët,
për bagëtinë, kullotën dhe peshkimin.
Pronarët e tokave paguanin tani edhe sokun a
brokun. Për çdo produkt që hynte
në qytet për t'u shitur paguhej taksa e
doganës, pavarësisht në se vinte me
anije nga deti ose me karvane nga toka. Qytetarët
ishin të detyruar të bënin roje në
qytet sidomos natën dhe me punë angari të
ndërtonin muret e qytetit. Mbledhja e taksave
dhe e doganave bëhej me anë sipërmarrësish.
Por këto taksa nuk rëndonin mbi të
gjithë qytetarët. Duke shfrytëzuar
pozitën e tyre të privilegjuar fisnikët
u a ngarkonin barrën kryesore të taksave
"qytetarëve" dhe "popullorëve".
Rritja e rolit ekonomik e politik të qyteteve
u kishte dhënë këtyre mundësinë
të fitonin qysh më parë disa të
drejta në vetadministrimin e tyre edhe në
kushtet e sundimeve të huaja. Këto të
drejta qenë sanksionuar edhe me dekretet që
u kishin dhënë qyteteve perandorët
bizantinë të cilat u konfirmuan edhe prej
Stefan Dushanit. Këto vazhdonin të administroheshin
nga "këshilli i qytetit". Ky drejtonte
në përgjithësi jetën publike të
qytetit. Por në krye të këshillave
qëndronin gjithnjë qeveritarët (prirorët
ose kontët) e emëruar nga mbretërit
a huaj. Këta qeveritarë kishin në dorë
pushtetin suprem mbi administratën civile. ushtarake
e gjyqësore. Ata nxirrnin ligje të reja,
abrogonin ligje të vjetra, anullonin vendimet
e gjyqit, dërgonin përfaqësuesin e
tyre në kolegjin e gjykatësve. Qeveritarët
kishin pranë tyre ndihmës, një gardë
të armatosur, noterin, perkthyesin, sekretarë
kujdestarë etj.
Përveç qeveritarit, në qytete kishte
një varg funksionarësh të tjerë
të lartë. Një nga këta ishte kapitani,
(komandanti i milicisë së qytetit) detyrë
të cilën shpesh herë e mbante vetë
qeveritari, pastaj vinte kështjellari (komandanti
i kështjellës). Në krye të policisë
së qytetit ishte kalorësi. Aparatin financiar
e drejtonte kamerari. Qytetet bregdetare kishin komandantin
e limanit, protontinin, kurse flota e qytetit admiralin
e vet, i cili kishte për detyrë të
mbronte anijet tregëtare nga piratët.
Çështjet civile e penale gjykoheshin
nga kolegji i gjykatësve të qytetit. Ky
kolegj zgjidhej nga këshilli i qytetit, por gjatë
sundimeve të huaja, ai nuk mund të merrte
asnjë vendim pa qenë aty i pranishëm
përfaqësuesi i qeveritarit. Sundimtarët
e huaj nuk arritën dot të zhduknin traditën
e zgjedhjes së gjykatësve. Çështjet
civile që i takonin kishës, si shkurorëzimet,
shkeljet e kurorës, grabitjet e vajzave, gjykoheshin
nga kryeprifti i qytetit.
Qytetet kishin stemën dhe vulën e vet.
Qytetet më të rëndësishme si Shkodra,
Ulqini, Tivari, prenë për disa kohë
dhe monedhat e tyre.